OLEJ LNIANY – DOBROCZYNNY WPŁYW NA JELITA

Olej lniany tworzy  się poprzez tłoczenie na zimno dojrzałych nasion lnu. Olej ma złocisty kolor, a w smaku jest lekko orzechowy z wyczuwalną goryczką.

Jest to jeden z najzdrowszych olejów, między innymi dlatego, że  zawiera dużą ilość tak zwanych NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Jednym z tym kwasów jest kwas Omega 3 – olej lniany jest rośliną najbogatszą w tę substancję.

Dostarczanie kwasów  Omega 3 jest niezbędne w chorobach jelit. Łagodzą one bowiem stan zapalne. Z tego względu poleca się spożywanie oleju lnianego w nieswoistych chorobach zapalnych jelit.

Olej lniany będzie działał korzystnie również w przypadku Zespołu Jelita Drażliwego i innych zaburzeń mikrobioty jelitowej (dysbiozie). Według najnowszych badań, kwasy Omega 3 zawarte w oleju lnianym, wpływają korzystnie na liczebność szczepów bakterii, przede wszystkim z gatunku Lactobacillus oraz Bifidobacterium. Są to dobroczynne bakterie, które zmniejszają stan zapalny oraz aktywują receptory układu odpornościowego. Dzięki dostarczaniu kwasów Omega, ilość ogólnych szczepów bakterii w jelitach wzrasta, co pomaga jelitom powrócić do stanu eubiozy, czyli równowagi.

Kolejną zaletą kwasów Omega 3 zawartych w oleju lnianym jest zmniejszenie nadmiernej przepuszczalności bariery jelitowej. To tzw. syndrom nieszczelnego jelita, który powstaje na skutek stanu zapalnego. Dzięki Omega 3 połączenia między komórkami stają się na powrót ścisłe, a stan zapalny zostaje zredukowany.  

Olej lniany wspomaga trawienie, działając łagodnie rozkurczowo i żółciopędnie. Zapobiega zaparciom, które są jedną z postaci Zespołu Jelita Drażliwego, występują również w przypadku rozrostu bakterii w jelicie cienkim, czyli SIBO. Dzięki temu zmniejsza się ilość wzdęć, a komfort życia osób cierpiących na te choroby poprawia się. 

Olej lniany zawiera, oprócz NNKT, wiele witamin, np., A, C, E, witaminy z grupy B, oraz składniki mineralne takie jak magnez, wapń, fosfor, miedź, cynk. Wszystkie te składniki są niezbędne w codziennej diecie każdego człowieka.

Oleju lnianego nie należy podgrzewać. Spożywa się go na zimno. Można dodawać go do sałatek, sosów czy dań z nabiałem. Można też go również spożyć bezpośrednio – 1 do 3 łyżek dziennie jest dawkowaniem profilaktycznym.